Pages Navigation Menu

Wat is er na de waarheid (islam) behalve de verkeerde weg? (sjiisme)

De Turbah (steen van klei, waarop sjiieten bidden)

Soms kan het voorkomen dat wij, Ahlu Sunnah (volgers van de Sunnah van de Profeet, Metgezellen en Ahlalbayt) opeens mensen tegenkomen bijvoorbeeld in een gebedsruimte op Universiteiten of moskeeën waarin anderen (sjiieten) bidden op een steentje. Tijdens de Sajda plaatsen ze hun voorhoofd dus op het steentje van klei, oftewel “Turbah” in het Arabisch. Wie zijn de mensen die dit doen? Waar hebben ze dit vandaan gehaald, en deed de Profeet (Salla Allahu 3alayhi wa Sallam) dit ook? Hierop volgt nu een antwoord.

Naar aanleiding van de onwaarheden die een minderheid aan het verspreiden is, en het gaat over het algemeen om onwaarheden over alle onderwerpen, te beginnen met Tawheed, Aqeedah, Usul, en nu hebben ze dus nog een kwalijke shubha’ in het rond geslingerd, en dat gaat om een ‘’Turbah’’ oftewel, een uit klei gemaakt voorwerp uit de grond van Karballah waar de Shia op bidden.

 

Voor ik de door de Rawaafid aangehaalde bewijzen ter behandeling neem, zal ik kort en bondig toelichten wat deze ‘’turbah’’ in het shi’isme voorstelt.

De Shi’a zullen overal roepen dat de Profeet (sallalahu aleyhi wasallam) op modder of op grond heeft gebeden en dat het daarom geen probleem is met het bidden op zo een uit uit klei gemaakte steentje.

Verreweg de meeste steentjes komen uit het “Heilige Karbala”, in Irak. Soms wordt het zand/modder uit andere steden gewonnen. Sjiitische geleerden zeggen dat geen Turbah meer waarde heeft, dan een Turbah vanuit de Imam Hussein-schrijn uit Karbala; zelfs niet de Zwarte Steen van de Heilige Kaaba (Mekka)!   Laten we kijken wat de significantie is hiervan voor de shi’a voor we verder gaan.

 

De shia claim: 

*************************************************************************

Volgens de Shia Jafari stroming wat één van de vijf belangrijkste stromingen in de rechten in Islam* is moet het neerbuigen gedaan worden op pure aarde of wat erop groeit, gegeven dat het niet gegeten of gedragen is. Dit omvat stof, steen, zand en gras, gegeven dat het geen mineraal is. Bovendien moet het ook schoon en zuiver wezen. Neerbuigen op papier is toegestaan, omdat het gemaakt is van materiaal dat in de aarde groeit, maar op kleding of kleden niet.

*************************************************************************

 

*Opmerking: Shia Ja’fari is niet een van de “belangrijkste stroming in de rechten van de Islam’’, maar het valt onder een verworpen stroming van de Ithnaa Ash’ariyyah. Er zijn onbevestigde bronnen van buiten de Al Azhar Universiteit dat een Shaykh van Al Azhar zoiets had geclaimd, maar dat wil  niet zeggen dat hier geen consensus over heerst van de Kibaar al Ulama over dat het sjiisme en de Ja’fari-sekte geen islamitische stroming is. De Aqeedah van de Ithna Ash’ariyyah noch de Fiqh van de Ja’fariyyah kunnen geharmoniseerd worden met de Qur’aan en de Sunnah. Dus deze claim is een zinloze en op lucht gemaakte claim. En Ja’far as Saadiq rahimahullah is vrij van de woorden die de rafidhi ghulaat aan hem hebben toegeschreven. Ahl ul Sunnah ziet Ja’far rah als een rechtgeleide Salaf, nakomeling van de Profeet sallalahu aleyhi wasallam en een geleerde.

We lezen in de meest authentieke Shia Hadith boek, Usul al Kafi, geschreven door Kulayni:

 

كُلُّ طِينٍ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ لَكِنْ لَا يُكْثَرُ مِنْهُ وَ فِيهِ أَمَانٌ مِنْ كُلِّ خَوْفٍ

(6#378)

Vertaling: ‘’Het eten van klei is haraam, zoals het haraam is om een kadaver te eten, bloed of het vlees van een varken. Behalve de klei van het graf van Hussayn, want het heeft  een geneeskrachtige werking en is een remedie voor ALLE ziektes. Maar consumeer niet teveel hiervan, en het heeft een een stuk genezing voor elk behandeling’’

Hadith online te bewonderen: http://www.islamport.com/w/aqd/Web/68/6084.htm

لا يجوز مطلقا على المشهور بين العلماء أكل شيء من التراب أو الطين إلا تربة الحسين المقدسة استشفاء من دون قصد الإلتذاذ بها بقدر الحمصة. والأحوط أن لا يزيد قدرها على العدسة، ويحسن أن يضع التربة في فمه ثم يشرب جرعة من الماء ويقول: اللهم اجعله رزقا واسعا وعلما نافعا وشفاء من كل داء وسقم

“Mafaateh al-Jennan” (#547)

 

Vertaling: ‘’Vervolgens hetgeen dat bekend is onder de geleerden is het strikt verboden om enige soort van klei of zand te eten behalve het HEILIGE ZAND van Hussayn’s graf om er vervolgens genezing uit te zoeken en niet om de smaak ervan. Neem zoveel als een schepje Humus.  En het is beter dat het niet meer dan een kleine hoeveelheid wordt en het is zelfs beter om het eerst in de mond te doen en vervolgens water te drinken en te zeggen ‘’O Allah, laat ons profijt hebben van ons kennis, vermeerder onze rijkdom en genees onze ziektes’’

Het is dus klaarblijkelijk dat de mensen die dit propageren, mensen zijn die ook hierin geloven en dit soort eigenschappen toekennen aan klei uit Karballah.

De vraag rijst, wat is de significantie hiervan in het licht van de Shariah (Qur’aan en Sunnah).

Voor elk daad dat men binnen het gebed introduceert, dient met een bewijs te hebben uit de Qur’aan of de Sunnah. Aangezien het gebed een daad is dat niet tot de Mu’ammalaat (algemene handelingen) ,maar behoort tot de Ibaadaat (aanbiddingen) en dient een ieder persoon die zoiets introduceert een bewijs te hebben. Feit blijkt dat niemand van de Sahaba onze voorgangers of de Profeet sallalahu aleyhi wasallam een stukje klei met zich meedroeg om het vervolgens tevoorschijn te halen en erop te gaan bidden. Zonder twijfel behoort deze daad tot een Bid’ah (innovatie) in het gebed en behoort tot de  verworpen zaken in de Shariah.

Laten we een kijkje nemen wat de bewijzen van deze mensen zijn die misbruikt worden om een paganistisch ritueel goed te praten vanuit de authentieke bronnen.

Ik zal deze mensen quoten tussen “***.***”

Het eerste bewijs die ze aanhalen is als volgt:

 ******************************************************************************
– To pray on Turbah is Sunna of our Prophet (saw). If you refer to Sunan of al Tirmidhi, you will see a Hadith reported from Ummu Salamah: “O Aflah, put your face on Turbah (i.e. while in Sajda)”. This has been reported by al Nasai, Abu Dawood and Hakim also
*******************************************************************************

En een kenmerk van deze Shia’s is dat ze nooit de volledige hadith aanhalen en louter aan het copy pasten zijn wat ze geïnjecteerd krijgen van hun meesters. Laten we naar het bovenstaande overlevering kijken in het licht van de wetenschappen van hadith:

In “al-Fath al-Bari” zegt Imam Asqalaani:

ورد في كراهة النفخ في الصلاة حديث مرفوع أخرجه الترمذي من حديث أم سلمة قالت : رأى النبي صلى الله عليه وسلم غلاما لنا – يقال له : أفلح – إذا سجد نفخ ، فقال : يا أفلح ، ترب وجهك . رواه الترمذي وقال : ضعيف الإسناد . قلت : ولو صح لم يكن فيه حجة على إبطال الصلاة بالنفخ ، لأنه لم يأمره بإعادة الصلاة ، وإنما يستفاد من قوله : ترب وجهك ؛ استحباب السجود على الأرض ، فهو نحو النهي عن مسح الحصى . وفي الباب عن أبي هريرة في الأوسط للطبراني وعن زيد بن ثابت عند البيهقي وعن أنس ، وبريدة عند البزار ، وأسانيد الجميع ضعيفة جدا ، وثبت كراهة النفخ عن ابن عباس كما رواه ابن أبي شيبة ، والرخصة فيه عن قدامة بن عبد الله ، أخرجه البيهقي .

http://www.islamweb.net/newlibrary/display…=52&ID=2236

De overlevering is dus ‘’Jiddan zwak” en verworpen.

We zullen nog een aantal riwayaat behandelen die de shia en rafidi neven aanhalen om de shirk geïnvesteerde praktijk toe te voegen onder de ahkaam van Allah azzawajal en zijn Rasul sallalahu aleyhi wasallam.Lees mee wat de shia claimen:

 ******************************************************************************
De rechtsgeleerden van alle Sunni stromingen in de rechten stemmen in met de geldigheid van neerbuigen op de aarde en wat erop groeit. 

Hebben de Profeet (saww) en zijn metgezellen dit ooit gedaan? 

Bidden op de grond was zeker de praktijk(Sunnah) van de Profeet (saww) en diegenen om hem heen. 

Sunni bron: Abu Sa’id al-Khudri vertelde: Ik zag Allah’s Apostel neerbuigen in modder en water en zag het spoor van modder op zijn voorhoofd. 

[Al-Bukhari, Sahih (Engelse vertaling), vol. 1, boek 12, nummer. 798; vol. 3, boek 33, nr. 244]
****************************************************************************

Laten we in alle eerlijkheid naar de volledige overlevering kijken. Hieronder staat de overlevering:

Volume 3, Book 32, Number 235:

Narrated Abu Said Al-Khudri:

Allah’s Apostle used to practice Itikaf (in the mosque) in the middle third of Ramadan and after passing the twenty nights he used to go back to his house on the 21st, and the people who were in Itikaf with him also used to go back to their houses. Once in Ramadan, in which he practiced Itikaf, he established the night prayers at the night in which he used to return home, and then he addressed the people and ordered them whatever Allah wished him to order and said, “I used to practice Itikaf for these ten days (i.e. the middle 113rd but now I intend to stay in Itikaf for the last ten days (of the month); so whoever was in Itikaf with me should stay at his place of seclusion. I have verily been shown (the date of) this Night (of Qadr) but I have forgotten it. So search for it in the odd nights of the last ten days (of this month). I also saw myself (in the dream) prostrating in mud and water.” On the night of the 21st, the sky was covered with clouds and it rained, and the rain-water started leaking through the roof of the mosque at the praying place of the Prophet . I saw with my own eyes the Prophet at the completion of the morning prayer leaving with his face covered with mud and water.

Online: http://www.faithinallah.org/sahih-bukhari-book-32-praying-at-night-in-ramadan-tarawih/

Dus het regende, het plafond van de Masjid begon te lekken waardoor het zand in modder veranderde en daarop de Profeet sallalahu aleyhi wasallam modder op zijn edele gezicht had.

Is dat hetzelfde als hetgeen je op de volgende foto ziet (sjiieten)?!?!

Sjiieten tijdens één van hun vele verdorven bid3a (vernieuwingen) en rituelen.

 

قل هل ننبئكم بالأخسرين أعمالا الذين ضل سعيهم في الحياة الدنيا وهم يحسبون أنهم يحسنون صنعا

“Zeg: “Zullen wij u op de hoogte brengen van wie de grootste verliezers zijn door (hun) daden? (Het zijn) degenen wiens daden vruchteloos waren in het wereldse leven. En zij dachten dat zij goed werk verrichtten”. {Qur’an 18/103-104}.

De sjiieten gaan verder:

 ******************************************************************************
Voor de rest gebruikte de profeet voor dat hij het blokje aarde kreeg, van een soort rietenkleedje dat ook afkomstig was van natuurlijke bron.

******************************************************************************

Waar is het bewijs dat de Profeet sallalahu aleyhi wasallam op een blokje bidde die hij gekregen zou hebben? Zo een bewijs hebben de manipuleerders van de Islaam namelijk NIET.

Waar bidde de Profeet sallalahu aleyhi wasallam op, naast aarde?

Lees mee:

SAHIH AL-BUKHAARI (6/329):
Maimunah, de vrouw van de Profeet zegt:

326 حدثنا الحسن بن مدرك قال حدثنا يحيى بن حماد قال أخبرنا أبو عوانة اسمه الوضاح من كتابه قال أخبرنا سليمان الشيباني عن عبد الله بن شداد قال سمعت خالتي ميمونة زوج النبي صلى الله عليه وسلم أنها كانت تكون حائضا لا تصلي وهي مفترشة بحذاء مسجد رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو يصلي على خمرته إذا سجد أصابني بعض ثوبه

“Tijdens mijn menstruatie periode zou ik nooit bidden. Ik zou naast de Masjid van de Profeet zitten. Hij zou zijn gebeden op zijn kleed verrichten en tijdens zijn sujoed zouden een gedeelte van zijn kleren mij raken”.

http://islamweb.net/newlibrary/display_boo…&startno=36

 

SAHIH MUSLIM (4/1054):
Abu Said Al-Khudri zegt:

حدثني عمرو الناقد وإسحاق بن إبراهيم واللفظ لعمرو قال حدثني عيسى بن يونس حدثنا الأعمش عن أبي سفيان عن جابر حدثني أبو سعيد الخدري : (أنه دخل على النبي صلى الله عليه وسلم قال فرأيته يصلي على حصير يسجد عليه قال ورأيته يصلي في ثوب واحد متوشحا به).

 

“Ik bezocht de Profeet en ik zag hem bidden op een rieten mat waar hij op zou prostreren”…

http://www.islamweb.net/ver2%20/Archive/sh…4&startno=0

 

SAHIH AL-BUKHAARI (12/819):
Anas Ibnu Malik zegt:

639 حدثنا آدم قال حدثنا شعبة قال حدثنا أنس بن سيرين قال سمعت أنس بن مالك يقول قال رجل من الأنصار إني لا أستطيع الصلاة معك وكان رجلا ضخما فصنع للنبي صلى الله عليه وسلم طعاما فدعاه إلى منزله فبسط له حصيرا ونضح طرف الحصير فصلى عليه ركعتين فقال رجل من آل الجارود لأنس بن مالك أكان النبي صلى الله عليه وسلم يصلي الضحى قال ما رأيته صلاها إلا يومئذ

“Ik bracht een mat (die zwart was geworden wegens teveel prostraties) dus ik sprinkelde water eroverheen. De Profeet bad vervolgens twee rak’at (op die mat)”.

http://english.islamweb.net/newlibrary/dis…&startno=22

 

SAHIH AL-BUKHAARI (1/149):
Aishah de vrouw van de Profeet zegt:

قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم: ناوليني الخُمرة من المسجد. فقلت: إني حائض. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إن حيضتك ليست في يدك

“De Profeet zei tegen mij: “Haal voor mij de mat uit de Moskee”. Ik zei: “Ik ben aan het menstrueren”. Hij zei: “Jou menstruatie is niet in jou handen”.


SAHIH AL-BUKHAARI (22/299):
Anas Ibn Malik zegt:

378 حدثنا أبو الوليد هشام بن عبد الملك قال حدثنا بشر بن المفضل قال حدثني غالب القطان عن بكر بن عبد الله عن أنس بن مالك قال كنا نصلي مع النبي فيضع أحدنا طرف الثوب من شدة الحر في مكان السجود

“Wij zouden met de Profeet in de hitte bidden, en als een van ons zijn hoofd niet op de grond kon plaatsen (wegens de hitte) dan zou hij zijn kleding uitspreiden en daarop prostreren”.

http://english.islamweb.net/newlibrary/dis…o=52&ID=266

Of was dat zoiets? En wisten jullie dat afbeeldingen van levende wezens tekenen haram is? Is dit Isa of Hussain (middelste plaatje):

vele soorten turbah steentjes

YAA HUSSAYN, YAA FATIMA, YAA ALI, Alles behalve “O Allah”. Denken ze dan niet na…

 

 

De Shia-dogma vervolgt met nog meer manipulatie om zijn paganistische praktijken te legitimeren:

******************************************************************************

De a’hadith daarover:
قول النبي صلى الله عليه وسلم جعلت لي الأرض مسجدا و طهورا

[1]-Profeet(vzmh) : de grond is voor mij ‘masjedan'(de plek waar ik de sajdah doe) en een schone middel(wa tahura)

[1]- Bron: sahi bukhari, salat book, 419

[1]link: http://hadith.al-islam.com/Display/Display…m=419&doc=0

[2] – Aisha vrouw van profeet(vzmh): ik heb nooit gezien dat profeet(vzmh) tijdens zijn sajdah iets gebruikt heeft wat hem tegenhoudt

voor het plaatsen van de voorhoofd op de grond. [2] – Bron: کنزالعمال‌، السجود و ما یتعلق‌ به‌، مسند عبدالله بن‌ عباس‌، ح‌ 22241، 8/ 130.

******************************************************************************

Liegen en deceptie,

Als Ali Ibn Abi Talib nu had geleefd, had hij nu zijn mooie woorden weer hebben herhaald:

كلام حق يُراد به باطل

“Een woord van waarheid, waarmee zij valsheid willen verkondigen!”

lees mee wat de hadith zegt:

De hadeeth zegt:

حتى رأيت أثر الطين والماء على جبهة رسول الله

“(Hij deed sujjoed buiten) tot ik zand en (regen)water op het gezicht van de Profeet zag”.
Gaan we nu ook een emmer vol met regenwater overal meenemen om onze gezichten nat te maken voor het gebed?????

De andere hadith zegt:

وجعلت لنا الأرض كلها مسجدا وجعلت تربتها لنا طهورا إذا لم نجد الماء

“De hele wereld werd voor mij een gebedsplaats en haar aarde werd voor mij taahir (schoon) verklaard als men geen water kan vinden”.

Hij zei niet: “Zand van karbala werd voor mij een gebedsplaats”!!!!

Dus de hele wereld behalve de genoemde uitzonderingen. Zovelen andere ahaadith tonen aan dat de Profeet ook op gebedsmatjes bad!

Dus het Shia begrip van de ahaadith is baatil!

Hij bad niet alleen op zand. Die andere hadith over zand die op zijn voorhoofd bleef kleven hebben de Shia/Rafidi ook uit de context gehaald. (Tayyamum) Het is voor de rawaafid werkelijk een uitdaging om een hadith in diens context te plaatsen! Dus wij zeggen dat bidden op een modder muntje een bida’at is en shar’an haram is verklaard. De Profeet heeft daar niet mee rondgelopen en niet gedaan, de Sahaba hebben het niet gedaan en de Ahlul-Bayt hebben het niet gedaan.

 

MegaturbahAnti islam

Een sjiitische Facebookpagina waarop de sjiitische beheerder het volgende zei: “Het gebed is slechts een excuus om mijn hoofd op jouw zand te leggen, O Hussein”. Oftewel: Ik bid niet voor Allah, maar voor Hussein. WIe op de afbeelding klikt zal zien dat deze onislamitische uitspraak veel acceptatie krijgt bij de sjiitische volgers. Notitie: Deze MEGA-turbah bevat een onthoofde hoofd (waarbij de sjiieten zeggen dat het Hussein is, maar de persoon staat afgebeeld als een homoseksueel).

 

turbah joden en counter

 

dubbel turbah en oneindige grond

 

Soms hebben ze ook riwayaat waarin de Profeet sallalahu aleyhi wasallam het martelaarschap van Sayyidna Hussayn radiallahu anh voorspelt, dat heeft, wederom niets te maken met bidden op stuk aarde uit Karballah en hier betekenissen aan toeschrijven zonder dat deze te herleiden zijn naar de Qur’aan of de Sunnah.

 

De realiteit en de rede waarom de shi’a hierop bidden, is omdat ze denken dat het bidden op een steen uit Karballa ze MEER beloning zal opleveren(Al Tusi p. 511, Al Saduq p. 174, Al Manaqib). En dit is een toevoeging in het gebed (bid’ah in de aanbidding). Als er een manier was waarop we meer beloning zouden kunnen krijgen in het gebed, waarom heeft de profeet en de sahaba dat nooit gezegd?

Omdat iemand iets prefereert en er een aanbidding van maakt, wil niet zeggen dat het onderdeel uitmaakt van het gebed of de Islaam. Op het moment dat je claimt dat iets een toegevoegde waarde heeft in een daad van aanbidding, moet je daar een bewijs voor hebben uit de Qur’aan en Sunnah. Niet een bewijs waarin staat dat daar Hussain ra is gemarteld, maar een bewijs dat specifiek aangeeft om het te gebruiken gedurende het gebed en dat het een beloning heeft zoals het in het shi’isme wordt aangenomen.

Als de misbruik van de ahadith niet voldoende was, is het in de fitrah van soortgelijken om ook de Qur’aan te verdraaien en te misbruiken voor eigen motieven. Ik quote:

 

******************************************************************************

Beste broeders en zusters mag ik een logisch vraag stellen? Een vraag waar Joden, Christenen en Moslims allemaal mee eens zijn, en allemaal het zelfde antwoord erop geven? De vraag is: “Wat is de natuurlijke scheppings bron van de mensheid?… zijn we niet van aarde(klei) geschapen door Allah(swt)??.. En wat is de hikma om 5x per dag je zelf weer tot aarde te gaan werpen uit nederigheid voor Allah(swt) en Hem die de Schepper is aanbidden. Wierp de eerste mens, en leider op aarde, onze vader, Hz. Adam(vzmh) zich zelf niet op aarde?”

En voorzeker, Wij hebben de mens (Adam) geschapen uit klei, van zwart slijk gevormd. En Wij hebben daarvoor de Djinn`s geschapen uit een gloeiend vuur. (Gedenkt) toen jouw Heer tot de Engelen zei: Voorwaar, Ik zal een mens scheppen van klei, uit zwart sluik gevormd.

{Qur’an. 15:26-28}

******************************************************************************

 

Dus, omdat Adam alayhi salaam uit klei was geschapen, heeft de Profeet sallalahu aleyhi wasllam ons aangeraden om op aarde van Karballah te bidden en een steentje bij ons te dragen met ‘’Yaa Hussayn’’ erop, en blijkbaar weten 1.4 MILJARD moslims dit niet, maar volgens de Shi’a klassieke geleerden zoals Tusi en Saduq, krijgt een shia meer beloning van zijn/haar gebed als ze op de grond van Karballah bidden en zelfs dat opeten.

Dit is de Shia Sijdah:

Ik vraag me nu ook af, hoe kan een persoon zo sajda doen en zorgen dat zijn neus de grond aanraakt, aangezien dat samen met het voorhoofd moet. Ik ga ervan uit dat het niet alleen voor degene met een langere neus wajib is, hoewel de met Pinnokkio verwante zelf verklaarde geleerden die op internet liegen, vrij lange neuzen moeten hebben om deze belemmering te ontwijken.

Wij, de moslims moeten verschillen van de Joden en Christenen (veel zaken in de Sunnah laten ons het tegenovergestelde doen van datgene waar de Joden aan doen. Het sjiisme heeft veel zaken overgenomen van het boeddhisme, Zoroastrisme en het Jodendom. Kijk bijvoorbeeld naar het volgende plaatje waarin de Joden hun gebed verrichten; juist, met een blokje op hun voorhoofd. (Tefilin)

sjiieten steen turbah

 

Conclusie (wat zeggen moslims/Ahlu Sunnah):

  • De sjiieten gebruiken zwakke of verzonnen hadith of kiezen er vaak voor om hadith te verdraaien (onvolledige citatie) om de eigen innovatie (bid3a) in het gebed ermee te legitimeren.
  • De profeet sallalahu aleyhi wasallam droeg geen steen bij zich om erop te bidden:
  • Ali radiallahu anhu droeg geen steen bij zich om erop te bidden. Net als de andere Metgezellen dat niet deden.
  • Bidden op schone aarde, zij het van Karbala of enig ander soort aarde is niet haraam. (zand is zand)
  • De profeet sallalahu aleihi wasallam heeft NERGENS aangegeven om op een bepaald soort aarde te bidden of dat het bidden daarop MEER hasanaat zal opleveren.

 

Wat zeggen Sjiieten/Rawafidh:

  • Volgens het shi’isme is de steen heilig.
  • Men krijgt een beloning door erop te bidden, en het modder ervan te eten (weinig sjiieten doen dit; er zijn echter wel sjiitische overleveringen die hierover gaan).
  • Het is een manier van Waseelah (bemiddeling)
    •  

Een aantal vragen aan de Sjiieten:

  • Waarom verrichten jullie het gebed niet gewoon op de grond, maar op een steentje (Turbah), terwijl NOCH de Profeet, NOCH de Ahlalbayt dit hebben gedaan?
  • Waarom wordt er gebeden op Shirk: Turbah’s met ‘Ya Hussain, Ya Ali, Ya Fatima etc.’ erop?
  • Stel dat je geen Turbah bij je hebt, is je gebed dan nog wel geldig?
  • Waarom is het zand uit Karbala nog steeds niet op, na al die jaren Turbah-exporten?
  • Waarom is Karbala’s grond heiliger dan dat van Mekka en Medina (volgens sjiitische geleerden)?
  • Waarom hebben jullie het ritueel van de Joden overgenomen?
  • Hoeveel Turba’s zou Pinokkio nodig hebben? (Overigens ook van toepassing op jullie ‘geleerden’, die liegen over onze Profeet!)

 

pinokkio

 

Wa aleykum salaam,

Hussayn Sayed e.a.

Wat zeggen de sjiieten van Ahlalbayt4iedereen? 'Niet op kleed bidden'.

De Heilige Profeet (vzmh) zei tegen zijn metgezellen dat zij niet op kleed moesten bidden. Dit kunnen wij ook zien aan zijn handelingen. Zo is het overgeleverd dat de Heilige Profeet (vzmh) zijn tulband niet op zijn voorhoofd had, zodat hij kon gaan neerbuigen.

Bronnen:

–    [Al Tabaqat al Kubra, Ibn Sa’ad Vol 1 P.352 ] –    [Kanz ul Ummal V.7, P.49 (Nu.17896)]

Zie boekscan

In andere overleveringen lezen wij dat de Heilige Profeet (vzmh) zijn metgezellen adviseerde om hun tulband af te doen tijdens het bidden.

Bronnen:

–    [Sunan al Kubrah, Al Bayhaqi, Vol.2,     P 151 (Nu. 2659)] –    [Al Isabah,Ibn Hajar al Asqallani, Vol. 3, P. 465 (Nu. 4138)] –    [Usd ul Ghaaba, Ibn al Atheer Vol. 3, P. 9]

Hieruit kunnen wij bevestigen dat de Heilige Profeet (vzmh) nooit zijn gebed deed op tapijt.

De vrome metgezel Jaber ibn Abdullah al Ansari overlevert dat hij heeft neergebogen op steentjes.

Jaber ibn Abdullah overlevert: ‘’ Wij waren het middaggebed aan het verrichten en ik hield steentjes in mijn hand. Tijdens het neerbuigen bracht ik ze voor mijn voorhoofd. ‘’

[Sunan al-Nisa’i, Volume 2 pagina 204] [Sunan al-Bayhaqi Volume 1 pagina 439] [Musnad Ahmad ibn Hanbal, Volume 3 pagina 327 ]

De sjiieten hebben gepoogd om met deze Ahadith de onwetenden onder de moslims te misleiden. Ze menen dat de Profeet zijn Tulband af zou hebben gedaan wegens het feit dat het van kleed zou zijn. 

Iedere moslim die de exegese (uitleg) van de Ahadith een beetje begrijpt, en de basiskennis van de Islam en het gebed in zijn of haar broekzak heeft zitten, weet dat deze sjiitische argumenten linea recta de prullenbak in gaan.

Tijdens het gebed is het ESSENTIEEL (voor zover dat kan / lichamelijke belemmering) dat tijdens de neerbuiging op de grond (Sudjood) zeven ledematen contact komen met de aarde. (vloer, grond). Één van deze lichaamsdelen is het hoofd. Wij moeten tijdens de sudjood volgens de Profetische manier met ons voorhoofd de grond aanraken. Wanneer met een (grote) tulband op heeft, en hiermee de voorhoofd belemmert, kan of is het gebed ongeldig. Deze simpele verklaring laten de sjiieten bewust achterwege om hun achterban van de Waarheid te weerhouden.

“Wat betreft de knieling is ook overgeleverd dat de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zei: Ik ben bevolen om op zeven ledematen te knielen.” [Bukhari & Muslim]

Allah weet het best!

TAGS: shia steen bidden gebed waarom bidden sjiieten soennieten op een steen klei bida bid3a haram bewijs kuran koran quran

11 Comments

  1. “Narrated from Qatadah that when Sa’id Ibn Al Mussayyib was asked about praying on cloth, He said: ‘It is Bidah’.”
    Tabaqat Ibn Sa`ad (Urdu), Vol 3 Part 5 page 160 (published by Daarul Ishaat Karachi)

    “Muhammad narrates that Masruq used to keep a raw brick with him and used to prostrate on in it during journey on boats”
    Tabaqat Ibn Sa`ad (Urdu), Vol 3 page 493 published by Daarul Isha`at Karachi

    “Jabir Ibn Abdullah reported : We were praying with Messenger of Allah [s] at noon (dhuher prayer) so I held pebbles in my palm to make it cold then switch it to my other palm and when I prostrate I put them down for my forehead”

    Sunan al-Nisa’i, Volume 2 page 204
    Sunan al-Bayhaqi Volume 1 page 439
    Musnad Ahmad ibn Hanbal, Volume 3 page 327.

    .And it was asked from him about the prostration on a prayer mat / carpet in the mosque and prayer (performing of Salat) on it: Is it an act of innovation (bid’ah) or not?

    So He replied positively:

    Praise be to the Lord of the Worlds, as for the Salat on the prayer mats on which the Salat Performer prays, that is NOT from the Sunnah of the SALAF of Muhaajireen or Ansar and nor from the Sunnah of Tabi’een after them, on whom is the blessing/favor of Allah on the promise of the Prophet Mohammad (pbuh) BUT INFACT all of these people PRAYED in the MOSQUE on SOIL. Not even one of them ever took a PRAYER MAT to pray on for their Salat. And it is narrated from Abdul Rahman ibn Mahdi:

    When the PRAYER MATS (first) came to Madinah then Malik ordained (passed a hukm) about confiscating them (or forbade people from using them) and then it was said to him, that is Abdulrahman ibn Mahdi

    So He said: And Truly Know! That verily the PRAYER MAT in OUR mosque is a BI’DAH (Innovation)

    And (this is) in the Sahih (tradition) from Abi Sa’eed al Khudri in the Tradition of Eitikaaf al Nabi (s)”

    Mujmoo al Fatawa by Ibn Taymeeya Volume 22 page163

    “I often my lay my mat on the floor of the mosque that has cloth spread on it. Some of the people of Ahl’ul Sunnah condemn me unnecessarily for this. They do not understand that we should offer the prayers in a way which is right according to all. This is more cautionary. It is also reported that the Holy Prophet (s), offered prayers on cloth but obligatory prayers cannot be offered on cloth.” The Sahaba report that the Holy Prophet (s) used to prostrate on soil or mat (palm leaves).”
    Lughaat ul Hadeeth Volume 1, page 113, Book: Letter Bai, published by Meer Mohammad Kutb Khana, Aaram Bagh, Karachi

    • Daarnaast is onze Hadith leer rationeel en niet ”traditioneel” in tegenstelling tot die van jullie.
      Wij gaan er niet vanuit dat elke Hadith per definitie autentiek is alleen maar omdat hij is verzameld door iemand in een Boek.

      In tegenstelling tot de Soenitische leer waar alles in Bukhari per definitie als waar wordt beschouwd zonder de Hadith aan historisch onderzoek te doen, als je een Sjitische Hadith toont moet je ook de autenticiteit er van aan tonen. Het werk van Tusi was een verzamel werk van Hadith het is aan de geleerde(Soeniet of sjiiet, niet relevant welke groep) om te meten welke Hadith autentiek is of niet. Wil je zogenaamd je beweringen echt onderbouwen moet je ook kunnen aantonen of de hadith autentiek is of niet, dat kan door bijvoorbeeld een interpretatie of onderzoek van een geleerde(soeniet of sjiiet) er bij te houden.

      Jouw lijst aan Hadith betekent niks als je de authenticiteit er van niet aan kan tonen.

      Daarnaast zeg jij eigenlijk vrij weinig.

      ”Bidden op schone aarde, zij het van Karbala of enig ander soort aarde is niet haraam”

      Waar denk je dat die steentjes van gemaakt zijn?

  2. Tot slot is het een beetje verdacht dat je nergens het citaat van Al-Tusi direct citeert….

  3. Je hebt vrij intensief onwaarheden verspreid en deze zijn of aan te rekenen omdat jij taqiyyah verricht en een rukn van jouw geloof praktiseert door te liegen, of het is mogelijk dat jij onwetend bent over deze kwestie. En om eerlijk te zijn denk ik dat je slechts onwetend bent over deze zaak aangezien je enige input een copy/paste betreft van bekende shia sites.

    In je eerste post plaatst je een paar citaten, geprint in Urdu [Karachi]. Dat gaat om athaar of aqwaal van geleerden. Je vergeet echter de context van deze aqawaal te plaatsen.
    In dit artikel is bewezen dat:

    – Het bidden op kleding, rieten mat, grond toegestaan is. En daarvoor zijn bewijzen terug te lezen.
    – Het bidden op de steentje uit karbala haraam is, niet alleen omdat het een andere connotatie heeft dan enkel bidden op schone aarde, maar de shia eisen beloning en hassanaat van deze praktijk, en juist dat is een innovatie in het gebed, net zoals het shi’isme een innovatie is in de Islaam en hier niks mee te maken heeft.
    – Het is bewezen dat volgens het shi’isme het eten van klei uit karbala ook verantwoordelijk is voor shafaa’3a [genezing]. Dit heeft nogmaals veel meer weg van een bid’ah [innovatie] dan met de intentie hebben om op schone aarde te prostreren.

    De citaten die je plaatst hebben een context, en dat is het feit dat het bidden op een gebedskleed geen eis moet zijn van de bezoekers.

    Dit is het oordeel van de Jamhur hierover:
    What is the ruling on praying on rugs? What is the ruling on putting a rug in the mosque for the imam to pray on? Is this bid’ah? May Allaah reward you with good.

    Praise be to Allaah.
    Praying on rugs is permissible in principle. Al-Bukhaari (379) and Muslim (513) narrated that Maymoonah (may Allaah be pleased with her) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to pray on a khumrah.

    A khumrah is a small mat made of palm leaves that is big enough for the face, on which a worshipper may prostrate to protect himself from the heat or coldness of the ground.
    Al-Khattaabi favoured the view that the khumrah may be bigger than that, and he quoted as evidence the report narrated by Abu Dawood (5247) from Ibn ‘Abbaas, who said: A mouse came and started dragging the wick of the lamp and threw it in front of the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him), on the khumrah on which he was sitting, and it burned an area the size of a dirham… This hadeeth was classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 4369.

    It says in ‘Awn al-Ma’bood: This clearly shows that the word khumrah may apply to a large mat. This was also stated in al-Nihaayah.
    See Fath al-Baari, 333.
    Al-Shawkaani said:

    This hadeeth indicates that there is nothing wrong with praying on a mat, regardless of whether it is made of rags, palm leaves or anything else, whether it is small or big, like a mat or carpet, because it is proven that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) prayed on mats, carpets and animal pelts.
    But there may be some reasons why it is not permissible to pray on carpets and similar things.
    For example:

    1- If the carpet contains images of animate beings; in which case it is haraam to keep them and the images must be blotted out. See question no. 12422.
    2- If the carpet has decorations and patterns that attract the attention of the worshipper and distract him from his prayer; praying on such carpets is makrooh.
    The Standing Committee said:
    With regard to pictures of inanimate objects such as mountains, rivers, lakes, plants, trees, houses and so on, so long as there are no images of living beings in or around them, these are permissible, but praying on them is makrooh because they distract the worshipper and detract from his proper focus and humility (khushoo’) in prayer, but his prayer is still valid.
    Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 6/180
    They also said:
    The mosques are the houses of Allaah, built for the establishment of prayer and the glorification of Allaah and the fear of Allaah.

    Patterns and decorations in the furnishings and on the walls of the mosques are things that distract the heart from the remembrance of Allaah and take away much of the worshippers’ proper focus and humility. Hence they were regarded as makrooh by many of the salaf. So the Muslims should avoid that in their mosques and strive to make their worship perfect by keeping distractions away from the places in which they seek to draw close to Allaah the Lord of the Worlds, hoping to increase their reward. But with regard to praying (on carpets decorated with such patterns), it is valid.
    3- If praying on the rug is done in order to avoid praying on the ground.
    Al-Bukhaari (2036) narrated that Abu Sa’eed al-Khudri (may Allaah be pleased with him) said: We observed i’tikaaf with the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) during the middle ten days of Ramadaan, and we came out on the morning of the twentieth. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) addressed us on the morning of the twentieth and said: “I was shown Laylat al-Qadr but then I was made to forget it, so seek it in the last ten nights, on the odd-numbered nights. I saw that I was prostrating in water and mud.

    Whoever was observing i’tikaaf with the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him), let him go back.” So the people went back to the mosque, and we did not see any trace of a cloud in the sky. Then a cloud came and it rained, and the iqaamah for prayer was given, and the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) prostrated in mud and water until we saw the marks of mud on the tip of his nose and his face.
    According to a report narrated by Muslim (1167): “And his forehead was covered with mud and water.”
    This hadeeth points to the humility of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), as he prostrated on water and mud, and he did not order that something be brought for him to prostrate on.
    4- If praying on the rug is done to avoid praying on the carpets that are spread for all the people in the mosque, or if a person does that to be on the safe side because there may be some impurity (najaasah) in the ground.
    Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said:

    With regard to those who suffer from extreme waswasah (whispers from the Shaytaan), they do not pray on the ground or on the carpets spread out for everyone on the ground, rather they pray on a rug or something similar…
    Majmoo’ al-Fataawa, 22/177

    5- If a man seeks to pray on the rug because he thinks that it is essential to have a rug just for prayer and that he has to pray on something whether he is at home or in the mosque. Many people only ever pray on the rug even if the house is carpeted.
    Shaykh al-Islam (may Allaah have mercy on him) said:
    Praying on rugs, in the sense that the worshipper insists on that – this was not the way of the salaf, the Muhaajireen and Ansaar and those who followed them in truth at the time of the Messenger of Allaah. Rather they used to pray on the ground in his mosque, and none of them had a rug that was used just for prayer. It was narrated that when ‘Abd al-Rahmaan ibn Mahdi came to Madeenah he spread out a rug, and Maalik ordered that it be taken away. It was said to him, “He is ‘Abd al-Rahmaan ibn Mahdi.” Maalik said, “Do you not know that spreading a rug in our mosque is bid’ah (an innovation)?”
    Majmoo’ al-Fataawa, 22/163
    6- The same applies to the practice in many mosques of having a rug that is just for the imam, which is set out for him to pray on, even though the mosque is carpeted. Why is he distinguished from the other worshippers??
    This is not appropriate because there is no need for it, and because that may make him feel somewhat superior to the people.
    The point is that putting down rugs in a carpeted mosque is a bid’ah unless there is a reason for that, such as it being very cold, or the floor being rough or the first carpet being naajis (impure) or filthy, and so on.
    And Allaah knows best.
    Shaykh Muhammad Saalih al-Munajjid

    Samenvattend:
    1) Het is een innovatie om op een gebedskleed te bidden, enkel met de reden om het niet op de grond te hoeven doen.
    2) If praying on the rug is done to avoid praying on the carpets that are spread for all the people in the mosque, or if a person does that to be on the safe side because there may be some impurity (najaasah) in the ground.

    Dezelfde Ibn Taymiyyah die jij citeert, heeft het over een dergelijk scenario, namelijk degene die intentioneel een gebedskleed overal meeneemt en schone grond, of de masjid niet vertrouwt i.v.m. influisteringen van de shaytaan. Netzoals de shi’a dat doen, alleen begaan de Shi’a niet enkele een innovatieve daad, maar is het shirk [steen met foto van hun imams], geloven dat de steentje genezing en voorspoed zal brengen, bid’ah omdat het eten ervan genezing zou zijn voor alle ziektes, en last but not least, bid’ah omdat ze het overal met zich meebrengen, netzoals de mensen die overal met een gebedskleed aan komen lopen. Dus de uitspraak van Ibn Taymiyyah is tegen de Shi’a en zeker niet in hun voordeel.
    De Moslims zijn het erover eens, op basis van de authentieke bronnen dat aarde, rieten mat, schone kleding toegestaan is, met de hierboven genoemde voorwaarden, zoals [dat het geen afbeeldingen van levende wezens mag bevatten, niet een persoon moeten afleiden van zijn of haar gebed, niet een rede tot gebruik moeten zijn om de aarde van de masjid [als daar geen tapijt is gespreid] te ontwijken of als men waswasah heeft of de grond niet vertrouwt terwijl alle andere moslims er wel op bidden. In dat geval is het een innovatie. Het bidden erop, of de stof, daar is geen bezwaar tegen, van geen enkele geleerde, en al helemaal niet shaykhul islam ibn taymiyyah.
    Meer hierover: http://islamqa.info/en/ref/27000

  4. De innovatie in deze kwestie is dan ook als men een mat of kleed overal meeneemt om erop te bidden, en dat is ook wat er in de citaat als innovatie wordt gezien en niet het bidden erop an sich. Dit is de deceptie die jij hier hebt gekweekt, terwijl je verdronken bent in de leugens die de shia websites jou hebben laten drinken. En het klopt dat noch de sahaba, noch de Ansar of de Muhaajirin een kleedje of een mat of een STEEN met zich droegen zodat ze op reis of waar dan ook dat tevoorschijn konden halen om erop te bidden.

    Al deze citaten zijn in feite ook tegen de Shi’a, het verschil is enkel dat de Shi’a andere krachten toeschrijven aan de klei van karbala, en verlangen naar beloning door deze innovatie, terwijl de mensen die een kleedje meenemen, de reinheid van de grond niet vertrouwen. En allebei zitten fout, behalve dat deze kwesties niet volledig met elkaar te harmoniseren zijn omdat de Shi’a shirk verrichten met het steentje en er krachten aan bundelen waartoe het steentje niet in staat is, noch is het van de Islaam om een steentje met je te dragen en dat tevoorschijn te halen tijdens het gebed.

    Ik zal in mijn laatste post ingaan op je nogal ”rationele hadith”.

  5. Je zegt het voglende:

    [QUOTE]Wij gaan er niet vanuit dat elke Hadith per definitie autentiek is alleen maar omdat hij is verzameld door iemand in een Boek.[/QUOTE]
    =========

    Ik daag jou uit om met een definitie te komen vanuit het Shi’itische credo waarin de condities van een authentieke hadith staan vastgesteld. Zodat ik een authentieke hadith uit het Shi’isme kan leveren. Maar feit is het volgende:
    De Shi’a hebben geen wetenschappen van hadith, noch hechten ze enige waarde aan de rijaal in een keten van overleveraars. Terwijl de islamitische gemeenschap 150 jaar ongeveer na Hijrah de wetenschap van hadith hadden vastgesteld, hebben de shia dit 700 jaar na Hijrah dit gedaan.
    Vervolgens zeg je, en ik quote:

    [QUOTE] Daarnaast is onze Hadith leer rationeel en niet ”traditioneel” in tegenstelling tot die van jullie.[/QUOTE]
    =========

    Ik snap niet wat je hiermee bedoeld. Ik vraag jou wat rationeel is volgens de Shi’a hadith, het feit:
    – Dat het shi’isme geen wetenschap van hadith hebben gehad tot 700 na hijrah, en dit hebben overgenomen van de islamitische gemeenschap?

    ومن المعلومات التي لا يشك فيها أحد أنه لم يصنف في دراية الحديث من علمائنا قبل الشهيد الثاني
    Bron: Maqtabas al Athar 73/3

    Dus niemand had in de wetenschappen van hadith gewerkt tot de tweede shahid, en dat was het jaar 965 na hijrah, ik zat er zelfs naast.

    Of het feit dat volgens Hurr al Amili, de klassieke grootgeleerde van de Shi’a, hadith niet opgeschreven zouden moeten worden, en de enige reden dat ze wel werden opgeschreven was omdat de islamitische gemeenschap hen bekritiseerde: ( والذي لم يعلم ذلك منه ، يعلم أنه طريق إلى رواية أصل الثقة الذي نقل الحديث منه ، والفائدة في ذكره مجرد التبرك باتصال سلسلة المخاطبة اللسانيّة ، ودفع تعيير العامة الشيعة بأن أحاديثهم غير معنعنة ، بل منقولة من أصول قدمائهم ) ، المصدر : وسائل الشيعة

    – Is het rationeel dat de shia ahl ul hawaa zijn en mensen van verlangens die alles accepteren die op hun pad komt? Waarom zien we anders talloze riwayaat over de corruptie van de Qur’aan die goedgekeurd zijn en mutawaatir zijn genoemd in hun aantallen?

    – Is de corruptie volgens de Qur’aan volgens de shia rationeel ofhet feit dat een ezel genaamd Ufayr iets overleverde aan de Profeet, die het weer had van de ezel van een vroegere profeet, waarna de ezel zelfmoord pleegt. Is dat rationeel of is het rationeel dat deze volgens jullie grootgeleerde, zoals khomeini niets mis is met deze hadith uit al kafi? Lees mee
    وروي أن أمير المؤمنين عليه السلام قال: إن ذلك الحمار كلم رسول الله صلى الله عليه وآله فقال: بأبي أنت وامي إن أبي حدثنى، عن أبيه، عن جده، عن أبيه أنه كان مع نوح في السفينة فقام إليه نوح فمسح على كفله ثم قال: يخرج من صلب هذا الحمار حمار يركبه سيد النبيين وخاتمهم، فالحمد لله الذي جعلني ذلك الحمار

    Dit is de keten van de hadith van de ezel, ufayr, die het van een andere ezel had etc. Is dit jullie wetenschap van hadith, een raawi in een keten die bestaat uit een ezel als overleveraar? Is dat rationaliteit in het Shi’isme?

    – Of vind je het rationeel dat ¾ deel van jullie meest authentieke boek, al Kafi volgens sommigen verzonnen en zwak is?

    Wat is rationeel van de ilm al hadith van de Shia? Het feit dat Hurr al Amili, de grotvader van het shi’isme zegt: وهو أول من صنف من الإمامية في دراية الحديث ، لكنه نقل الاصطلاحات من كتب العامة ، كما ذكره ولده وغيره
    Over shahid al thaani ‘’En hij is de eerste die de wetenschap van hadith implementeerde, maar hij nam deze van de wetten en wetenschappen van de boeken Ahl ul Sunnah [i.e. 3aammah] zoals zijn zonen en anderen dit bevestigden’’
    Bron: Amal al Amal, deel 1, p.86

    Dus het shi’isme had voor 8 eeuwen geen wetenschap van hadith, ze kopieren dat van Ahl ul Sunnah en dan komt er een persoon online zeggen dat de Shi’a leer van hadith ‘’rationeel’’ is en niet traditioneel.

    Ten eerste is dat een goede lach beurt waard, want dit is gewoon frappant en extreem grappig. Daarnaast is het deprimerend om dit te lezen.

    Hurr al Amili zegt in Wasaa’il al Shi’a, een voor de shia undisputed boek, het volgende:
    طريقة المتقدمين مباينة لطريقة العامة ، والاصطلاح الجديد موافق لاعتقاد العامة واصطلاحهم ، بل هو مأخوذ من كتبهم كما هو ظاهر بالتتبع وكما يفهم من كلامهم الشيخ حسن وغيره
    “The Method of the First Shii Scholars is different from that of the Mainstream Muslims, But The New Methods are In Accordance to what The Mainstream Muslims use But It is Also taken from thier books as it is apparent from the investigation and what sheikh Hassan and others said”.

    ‘’De methode van de eerste shia geleerden is anders dan die van de 3aam moslims. Maar de nieuwe methoden zijn hetzelfde als die van Ahl ul Sunnah, maar het is ook overgenomen uit hun boeken, en dit is klaarblijkelijk gebleken uit onderzoek en hetgeen shaykh Hassan en anderen hebben overgeleverd’’.

    Bron: wasaa’il al shia 30/259

    Is het misschien rationeel dat dezelfde Hurr al Amili verderop in wasaail al shia zegt: وقد أمرنا الأئمة عليهم السلام باجتناب طريقة العامة
    ‘’en de imams hebben ons opgedragen om nooit de methoden van de 3aam [i.e. ahl ul sunnah] te volgen’’.

    – Of is het misschien rationeel als de shia autoriteit ‘’Al Shareef al Murtadhaa’’ zegt:
    . دعنا من مصنفات أصحاب الحديث من أصحابنا فما في أولئك محتج ، ولا من يعرف الحجة، ولا كتبهم موضوعة للاحتجاج ) ، المصدر : رسائل الشريف المرتضى ( 3 / 311 ) منقولاً عن كتاب ( مدخل إلى فهم الإسلام ) ليحيى محمد ص 393
    Hij zegt in het kort, de shia hadith boeken kunnen nooit als hujjah worden gebruikt, omdat alles daarin zwak is.

    – Bahbudi, die ‘’Sahih al Kafi’’ schreef zegt over Jarh en Ta’dil het volgende:
    . ( والمدار في التعديل على ظنون المجتهد ) ، المصدر : الفوائد الحائرية ص 489
    ‘’Ta’dil is verricht d.m.v. gokwerk door de Mujtahid’’ bron: ‘’Fawaa’d al Haa’ririyyah, p.489

    Sharif al Murtadhaa zegt, فمن أين يصح لنا خبر واحد يروونه ممن يجوز أن يكون عدلاً ؟ ) ، المصدر : رسائل الشريف المرتضى ( 3 / 310 ) منقولاً عن كتاب ( مدخل إلى فهم الإسلام ) ليحيى محمد ص 393 .
    Waaruit kunnen wij 1 overlevering vinden die geclassificeerd kan worden als correct?

    – Grootmeester van het shi’isme, allamah Hilli zegt:
    . المخالف لا يقبل روايته أيضاً لاندراجه تحت اسم الفاسق
    ‘’Een elk die niet behoort tot de madhab van de Shi’a, hun overleveringen zijn niet betrouwbaar omdat ze faasiq zijn’’ bron: tadheeb al usool, p.77

    Terwijl Bahbudi hem tegenspreekt:
    إذ بعد التبين خبر الفاسق أيضاً حجة عندهم بلا شبهة
    ‘’elk nieuws afkomstig van een faasiq is gebruikt als hujjah door de geleerden’’. Bron, al fawaa’d al haa’iriyyah p.489

    En ze spreken ook de qur’aan tegen:
    وهذا مخالفٌ لقوله تعالى : { يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسقٌ بنبإ فتبينوا } وقوله تعالى : إن يتبعون إلا الظن وإن هم إلا يخرصون

    [om nieuws afkomstig van een faasiq te controleren].

    Shaykh al Taa’fah van de shia, Tusi zegt: لا يكاد يتفق خبر إلا وبإزائه ما يضاده، ولا يسلم حديث إلا وفي مقابلته ما ينافيه
    We hebben geen enkele hadith die niet wordt tegengesproken door een andere hadith, en geen enkele hadith is veilig voor een andere die het ontkracht’’ bron: Tatheeb al Ahkaam, ½

  6. Ik quote jou:

    [QUOTE]In tegenstelling tot de Soenitische leer waar alles in Bukhari per definitie als waar wordt beschouwd zonder de Hadith aan historisch onderzoek te doen[/QUOTE]
    ——————————————————————————-

    Sahih al Bukhari is het meest complete, en meest authentieke boek na de Qur’aan, zowel de keten van overleveraars, als de rijaal in de ketens en hun biografieën getuigen daarover, samen met 1.5 miljard moslims en geleerden van de eerste tot laatste generatie. Dus a.u.b. ga eerst wat doen met mijn post hierboven en de chaos en deceptie in de ‘’wetenschap’’ die de shia niet hebben en nooit hebben gehad. Sterker nog, geef een definitie van wanneer een shia hadith als betrouwbaar kan worden geclassificeerd. Aangezien jij het over de wetenschap hebt, willen we 1 betrouwbare shia hadith, en de definitie van wat betrouwbaarheid in de o zo ‘’rationele’’ wetenschappen van shia inhoudt.

    We zullen wachten.

  7. Je zegt verder, en ik quote:
    [QUOTE] als je een Sjitische Hadith toont moet je ook de autenticiteit er van aan tonen. Het werk van Tusi was een verzamel werk van Hadith het is aan de geleerde(Soeniet of sjiiet, niet relevant welke groep) om te meten welke Hadith autentiek is of niet.[QUOTE]
    Laat aan ons zien wat authentiek is volgens de Shi’a hadith! Wat is de definitie voor authentiek, heb je dat überhaupt wel ? Bovendien heeft Tusi aangegeven dat bidden op een steentje uit Karbala meer beloning heeft, en dat is geen ‘’hadith’’ dus ik weet niet wat je van mij eist, dat Tusi dat wel of niet gezegd heeft? Dit zegt immers je eigen Shi’a online madrassa:
    ‘’They also encouraged the Shi’ah to perform prostrations on them, with the understanding that it was not compulsory, but with a view to achieving GREATER RECOMPENSE. The Imams (a) insisted that prostration before Allah must be on clean earth only and that it was preferable if it was performed on that earth of Karbala. ‘’
    [al-Tusi, Misbah al-Mutahajjad, p. 511]
    [al-Saduq, Man la yahduruhu’l faqih, vol. 1, p. 174]
    http://www.al-islam.org/nutshell/laws_practices/7.htm

    Verder zeg je.en ik citeer:

    [QUOTE] Het werk van Tusi was een verzamel werk van Hadith het is aan de geleerde(Soeniet of sjiiet, niet relevant welke groep) om te meten welke Hadith autentiek is of niet.[/QUOTE]
    ================================================

    ‘’het werk van Tusi was een verzamelwerk’’? Over welk werk van Tusi spreekt het artikel? Tusi heeft veel werken en enkele over de niet bestaande ‘’wetenschap’’ van hadith heb je hierboven kunnen lezen. Hoe weet jij over welk boek het artikel het heeft als je geen vermelding ervan in het boek ziet? Misbah al Mutahajjad is geen boek van hadith verzamelingen of waarin de ketens worden besproken. Dus dat is nog een, wat ze ook wel ‘’fail’’ noemen op de stapel van de shi’a.

    En over authenticiteit gesproken, er is zoveel onenigheid in het shi’isme over de main boeken van het shi’isme dat ze het spoor totaal bijster zijn. Neem bijvoorbeeld Usul al Kafi, dit zeggen de alle grote shia geleerden erover, en ik citeer een passage uit eerder gepubliceerd werk over de corruptie van de Qur’aan in de credo van het Shi’isme, http://nl.scribd.com/doc/108971620/Degenen-Die-Niet-Weten
    Voor elk shia aangeraden.

    Ik citeer uit de pdf aangaande de betrouwbaarheid van de meest betrouwbare shia hadith boek, waarin dus overleveringen staan over de CORRUPTIE, WIJZIGING EN TAHREEF van de Qur’aan. Tegelijkertijd vernietigd het de claim en veel gebruikte excuus van de shia dat ze geen ‘’sahih’’ overleveringen hebben.

    Het is voorstelbaar dat degenen die het Shi’isme propageren en dergelijke geleerden geacht zijn te verdedigen en te respecteren, zich zullen excuseren door verschillende argumenten naar voren te halen. Een voorbeeld was louter een verdraaiing van de woorden van Majlisi, Kulayni of andere fundamentalisten van het Shi’isme om hun credo te bedekken. Een ander zeer bekend fenomeen dat heerst onder de Shi’a is de claim dat er in het Shi’isme geen boek ‘’Sahih’’ [betrouwbaar] wordt geacht, of dat er geen boek ‘’Sahih’’ wordt genoemd.

    Het is vanzelfsprekend dat als men de betrouwbaarheid van een overlevering wil vaststellen, men toenadering dient te zoeken naar de ulum al hadith. Naast het feit dat binnen het Shi’isme de wetenschappen van hadith veel later zijn geïntroduceerd vergeleken met de rest van de Islamitische gemeenschap, zijn de bestaande classificaties van de hadith die over de corruptie van de Qur’an gaan onbetwistbaar en gelden als bindend bewijs tegen de claims dat de betreffende overleveringen zwak of fout zijn uit Al Kafi en soortgelijke boeken die als de pilaren van het Shi’isme gelden, ongeldig.

    In de voorgaande pagina’s is aangetoond dat de hadith wetenschappers en grootgeleerden van het Shi’isme niet alleen van mening waren dat de overleveringen over tahrif in hun boeken mutawaatir (zeer betrouwbaar) zijn, maar hebben ze deze mening nadrukkelijk van elkaar bevestigd.

    In dit hoofdstuk zal kort worden ingegaan op de status van de voornaamste boeken van het Shi’isme en of deze al dan niet ‘sahih’ worden genoemd in de kringen van grootgeleerden van het Shi’isme, alvorens het credo van Ibrahim al Qummi, Ni’matullah al Jazaa’iri en anderen zal worden behandeld.

    إن الإجتهاد لدى الشيعة مرتكز على الكتب الأربعة الكافي للكليني ومن لا يحضره الفقيه للصدوق والتهذيب والاستبصار للطوسي وهي من الأصول المسلمة كالصحاح الستة لدى العامة
    ‘’Voorwaar, de oordelen van de geleerden van de Shi’a rust op de vier boeken: Al Kafi van Al Kulayni, Man la Yahduruh al Faqih al Saduq, al Tahdhib en Al Istibsar van Al Tusi. Dit zijn van de geaccepteerde principiële boeken zoals de zes Sihah boeken zijn volgens de Awaam’’ (Ahl ul Sunnah).

    Al Kulayni zegt in de introductie van Al Kafi het volgende over de authenticiteit van de door hem geschreven en samengesteld boek:

    وقلت إنك تحب أن يكون عندك كتاب كاف يجمع فيه من جميع فنون علم الدين ما يكتفي به المتعلم ويرجع إليه المسترشد ويأخذ منه من يريد علم الدين والعمل به بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السلام والسنن القائمة التي عليها العمل وبها يؤدي فرض الله عز وجل وسنة نبيه صلى الله عليه وآله وقلت لو كان ذلك رجوت أن يكون ذلك سببا يتدارك الله تعالى بمعونته وتوفيقه إخواننا وأهل ملتنا ويقبل بهم إلى مراشدهم
    ‘’Voorwaar, je wenste dat je in het bezit zou zijn van een boek dat voldoende zou zijn, de islamitische wetenschappen van kennis en religie samenbracht, aan de behoeften van de student voldoet, als een referentie dient voor de zoeker van leiding, en gebruikt zal worden door degenen die religieuze kennis zullen vergaren en wat in praktijk gaan brengen d.m.v. correcte [sahih] overleveringen van de waarachtigen (Imams AS) en de oprechten, waarmee de verplichte daden voor Allah, de machtige en de sublieme en de tradities van zijn Profeet voltooid kunnen worden’’.

    ‘’En als je zou zeggen: ‘’Als dat gebeurt, hoop ik dat (het boek) een bemiddeling zal zijn waardoor Allah onze broeder en mensen van onze religieuze gemeenschap (Shi’a) zal zegenen met zijn steun en zegen, en hen dichterbij hun gewenste verlossing zal brengen’’.

    Vervolgens zegt al Kulayni, die de meest prestigieuze namen geniet in de wereld van de Shi’a, zoals ‘’Thiqatul Islam’’ het volgende:
    وقد يسر الله وله الحمد تأليف ما سألت وأرجو أن يكون بحيث توخيت

    ‘’Allah, de prijzenswaardige heeft datgene wat u verzocht voltooid. Ik hoop dat dit (boek i.e. Al Kafi) voldoet aan de wensen wat u in gedachte had’’.
    Hieruit blijkt dat al Kulayni overtuigd was dat wat hij overleverde authentiek was, en de mensen van wie hij het overleverde, betrouwbaar waren.

    Ayat Allah Muhammad Mahdi al Asifi schrijft over al Kafi:
    وقد جمع رحمه الله في موسوعته هذه ما صح لديه من أحاديث الأئمة الهداة عليهم السلام
    ‘’Hij, moge Allah tevreden met hem zijn, heeft verzameld wat hij authentiek vond van de overleveringen van de leidende Imams (AS) in zijn encyclopedie’’.

    Ayat Allah Abu Talib al Tajlil al Tabrasi, de bekende en prestigieuze Shi’a auteur schrijft over al Kulayni en zijn boek al Kafi het volgende:

    وقد صرح في مقدمته بصحة أحاديثه حيث قال وقلت تحب أن يكون عندك
    كتاب يأخذ منه من يريد علم الدين والعمل به بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السلام . . . . إلى أن قال وقد يسر الله وله الحمد تأليف ما سألت وأرجو أن يكون بحيث توخيت

    ‘’ Hij heeft de authenticiteit van de overleveringen bevestigd in zijn introductie toen hij zei: ‘’Voorwaar, je wenste dat je in het bezit zou zijn van een boek dat voldoende zou zijn. De islamitische wetenschappen van kennis en religie samenbracht, aan de behoeften van de student voldoet, als een referentie dient voor de zoeker van leiding, en gebruikt zal worden door degenen die religieuze kennis zullen vergaren en datgene in praktijk gaan brengen d.m.v. correcte [sahih] overleveringen van de waarachtigen (Imams AS)’’.

    De bovenstaande declaratie van de auteur van Al Kafi was zodanig van invloed op het Shi’isme dat de grootste geleerden van de Ithna Ashariyya Shi’a zoals Hurr al A’mili dit gebruikten om hun overtuiging over de authenticiteit van Al Kafi mee te onderbouwen.
    De hadith wetenschapper van de Shi’a, Hurr al A’mili citeert de declaratie aangaande de authenticiteit van Al Kafi van al Kulayni en zegt hierbij:

    وهو صريح أيضا في الشهادة بصحة أحاديث كتابه لوجوه منها قوله بالآثار الصحيحة ومعلوم أنه لم يذكر فيه قاعدة يميز بها الصحيح عن غيره لو كان فيه غير صحيح ولا كان اصطلاح المتأخرين موجودا في زمانه قطعا كما يأتي فعلم أن كل ما فيه صحيح باصطلاح القدماء بمعنى الثابت عن المعصوم بالقرائن القطعية أو التواتر

    ‘’Dit is ook een expliciteite declaratie van de authenticiteit van de overlevering in zijn boek gebaseerd op de volgende punten.
    Één van deze punten is: Zijn statement: ‘’Authentieke overleveringen.’’ Het is bekend dat hij (Kulayni) geen regel had waarmee hij de authentieke overleveringen (sahih) van de andere categorien onderscheidde, zelfs als er enkele niet betrouwbare overleveringen in het boek aanwezig zou zijn. Noch waren andere terminologien van de latere geleerden aanwezig in zijn tijd, wat later zal worden uitgelegd.

    Dus, het is welbekend dat alle overleveringen hierin (in al Kafi) sahih (correct) zijn a.d.h.v. de terminologie van de klassieke geleerden, met het feit dat ze goedgekeurd zijn door de onfeilbare o.b.v. de categorische opeenvolging’’.

    Waar Hurr al Amili naar verwijst is de classificatie van hadith dat niet tot de zevende eeuw AH werd geïntroduceerd. Hiervoor was de classificatie van de overleveringen bij de Ithna Ashariyya slechts berust op wel of niet authentiek.
    Om geen objectiviteit te verliezen, zal een andere opinie worden meegedeeld over al Kulayni en Al Kafi . Ayat Allah Husayn Ali al Muntazari zegt:
    واعتقاد الكليني بصحة الرواية ليس من الحجج الشرعية إذ ليس هو معصوما عندنا

    ‘’Het geloof van al Kulayni over de authenticiteit van de overleveringen is geen bindend bewijs omdat hij niet onfeilbaar was volgens ons’’.
    Het feit dat al Kulayni volgens de Shi’a niet onfeilbaar was, staat hier echter niet ter sprake. Er is wel vastgesteld dat al Kulayni zelf wel geloofde in de authenticiteit van zijn overleveringen, uitgerekend de persoon van het meest authentiek Shi’a boek dat aanwezig is in ons midden.

    Dit verschil is ontstaan tussen de Akhbari en Usuli Shi’as. De Akhbari Shi’a zijn van mening dat alle overleveringen in de vier boeken Sahih zijn. Een deel van de Usuli Shi’a zijn eveneens van mening dat de classificatie van de klassieke geleerden juist was, terwijl een ander deel deze mening niet deelt, maar de vier boeken en diens inhoud accepteert zonder aarzelen.

    Ayat Allah Muhammad Sadiq al Sadr licht deze kwestie toe:
    أن الشيعة وإن كانت مجمعة على اعتبار الكتب الأربعة وقائلة بصحة كل ما فيها من روايات غير أنها لا تطلق عليها اسم الصحاح كما فعل ذلك إخوانهم أهل السنة

    ‘’De Shi’a, hoewel zij het er met elkaar unaniem over de authenticiteit van de vier boeken eens zijn en geloven in de betrouwbaarheid van alle overleveringen daarin, noemen ze niet ‘’sahih’’ zoals de broeders van Ahl al Sunnah dat hebben genoemd’’.
    وقد ذكر غير واحد من الاعلام أن روايات الكافي كلها صحيحة ولا مجال لرمي شئ منها بضعف سندها وسمعت شيخنا الأستاذ الشيخ محمد حسين النائيني قدس سره في مجلس بحثه يقول إن المناقشة في إسناد روايات الكافي حرفة العاجز

    ‘’Meer dan één van de eminente geleerden hebben aangegeven dat alle overleveringen in Al Kafi sahih [betrouwbaar] zijn, en er is geen ruimte om iets buiten beschouwing te laten o.b.v. een zwakke keten van transmissie. I hoorde onze meester en leraar Shaykh Muhammad Husayn al Na’ini moge Allah zijn geheim zegenen in één van zijn bijeenkomsten zeggen: ‘’Voorwaar, discussiëren over de keten van overleveraars van de overleveringen van al Kafi is het tijdbestek van de incompetente’’.

    Uit de bovengenoemde citaten van de Shi’a geleerden, zowel klassiek als de geleerden van de latere generaties blijkt dat ze allen de authenticiteit van de overleveringen van al Kafi bevestigden. Als eerst, de auteur van al Kafi, Muhammad Ya’qub ibn Ishaq al Kulayni.
    En zij die claimen dat de Shi’a geen boek Sahih noemen, zullen versteld staan van de bovenstaande citaten van de vaders van het Shi’isme. Een voorbeeld van een titel van een compilatie is bijvoorbeeld ‘’Sahih al Kafi’’, geschreven door Muhammad Baqir al Bahbudi.

    Ibn Mutahhar Al Hilli (d.726) die geldt als een vernieuwer in zijn tijdperk heeft eveneens twee werken geproduceerd die hij Sahih [betrouwbaar] noemde. Dat waren:
    al-Durr wa al-Marjan fī al-Ahadīth al-Şiĥah wa al-Hisan (bevat sahih en Hassan overleveringen).
    Al Nahj al Waddaĥ fī al Ahadith al-Şihāh.
    Yusuf al Bahraani, een prominente geleerde van de Ithna Ash’ariyyah sekte legt het volgende uiteens over de twee werken van Al Tusi, al Tahdhib en al Istibsaar.

    أن التوثيق والجرح الذي بنوا عليه تنويع الأخبار إنما أخذوه من كلام القدماء وكذلك الأخبار التي رويت في أحوال الرواة من المدح والذم إنما أخذوها عنهم فإذا اعتمدوا عليهم في مثل ذلك فكيف لا يعتمدون عليهم في تصحيح ما صححوه من الأخبار واعتمدوه وضمنوا صحته كما صرح به جملة منهم كما لا يخفى على من لاحظ ديباجتي الكافي والفقيه وكلام الشيخ في العدة وكتابي الأخبار

    De verwerping/goedkeuring van een overleveraar, waarop de classificatie van de overleveringen is gebaseerd, is bemachtigd uit de uitspraken van de klassieke geleerden. Tevens zijn de overleveringen, gerelateerd aan de conditie van overleveraars bemachtigd van hen (de geleerden).
    Als zij geleund hebben op hen (de klassieke geleerden) betreft een dergelijke kwestie, hoe kan het dat zij dat niet doen als het aankomt op de authenticiteit van de overleveringen die zij betrouwbaar hebben genoemd, en een kern van hen expliciet deze [betrouwbaar] hebben verklaard. – een zaak dat niet verborgen is voor hem die de introducties van Al Kafi en Al Faqih en de woorden van al Shaykh (al Tusi) in al Uddah en de twee boeken (Tahdhib, al Istibsaar) heeft gelezen’’.
    Al Faydh al Kashaani, de auteur van Tafsir al Safi zegt in al Waafi:

    أن مدار الأحكام الشرعية اليوم على هذه الأصول الأربعة وهي المشهود عليها بالصحة من مصنفها

    ‘’Deze vier boeken (al Kafi, Al Istibsar, al Tahdhib, Man la Yahduruh al Faqih) vormen de spil van de wetgevingen vandaag de dag, en ze zijn sahih zoals diens auteurs hebben getuigd’’.

    Concluderend op het bovenstaande is het klaarblijkelijk dat:
    1. Abu Ja’far al Kulayni de overleveringen van de door hem gecompileerd al Kafi geloofde en diens authenticiteit bevestigde.
    2. Abu Ja’far al Tusi bevestigde in zijn werken al Udda, zoals geciteerd door al Bahrani dat alle overleveringen in zijn twee compilaties authentiek en acceptabel zijn.
    3. Vele prominente Shi’a geleerden claimen dat alle overleveringen in de vier boeken, voornamelijk al Kafi, sahih zijn.
    4. Al Hurr al Amili, een hadith wetenschapper [muhaddith] en jurist [faaqih], claimde dat alle overleveringen gecompileerd in zijn boek sahih zijn en acht het verplicht om deze in prakrijk toe te passen.
    5. Ali ibn Ibrahim al Qummi bevestigd de authenticiteit van alle overleveringen in zijn Tafsir (Al Qummi).
    6. Ibn Mutahhar al Hilli compileerde twee werken waarvan hij claimde enkel authentieke overleveringen opgenomen te hebben, bevattend sahih en hassan overleveringen.
    7. Muhammad Baqir al Bahbudi heeft bevestigd dat alle overleveringen in zijn boek Sahih al Kafi, sahih zijn.

  8. Je zegt tenslotte.ik ik citeer:

    [QUOTE]

    Jouw lijst aan Hadith betekent niks als je de authenticiteit er van niet aan kan tonen.

    Daarnaast zeg jij eigenlijk vrij weinig.

    ”Bidden op schone aarde, zij het van Karbala of enig ander soort aarde is niet haraam”[/QUOTE]

    Ik heb geen ”lijst van hadith” van de shia geplaatst. Ik heb authentieke overleveringen van de Moslims geplaatst uit onder andere Sahih Bukhari en Sahih Muslim. De enige keer dat er een referentie is gemaakt naar shia bronnen, is die van Tusi en Saduq, en dat zijn geen hadith, maar aqwaal van de grootmeesters van het Shi’isme. Ik neem aan dat jij als shia wel in ”Man la yahduruh al faaqih” gelooft en deze accepteert aangezien het tot de top 4 boeken van het Shi’isme behoort.

    En het feit dat er wordt gezegd ”bidden op schone aarde is niet haraam, al is het uit karbala” is omdat bidden op aarde an sich niet haraam is, maar wat de Shi’a van het gebed maken, namelijk:

    – geloven dat men daardoor meer beloning krijgt [bid’ah]
    – steentje overal meenemen om erop te bidden [bid’ah, zoals ibn taymiyyah ook de mensen met kleedjes bekritiseerde].
    – geloven dat het eten van die klei genezing is [bid’ah]
    – geloven dat de aarde heilig is [bid’ah]
    – geloven dat het bidden erop een andere connotatie heeft en een andere betekenis heeft behalve de intentie om op schone aarde te bidden. [bid’ah].
    – bidden op steentjes waarop fotos zijn te zien [SHIRK].

    En ga zo maar door. Dat is niet hetzelfde als iemand op vakantie is in Karbala en in een vallei gaat bidden op de grond, de shia hebben het namelijk ook specifiek en expliciet over aarde van de graf van hussayn ibn ali ra.

    Hopelijk zie je nu wel het verschil. De shia hebben geen wetenschap van hadith gehad tot ten minste 7 eeuwen na de hijrah, en dit is geworden tot een chaos waarin niets wetenschappelijks is te vinden.

    Het bidden op een steentje of klei uit karbala is haraam zoals de shia dat vandaag de dag doen.

  9. Moge Allah jou vergeven.

  10. Dqag,kan ik bij jullie Turbah steen bestellen?

    MVG,
    Mahnaz

Trackbacks/Pingbacks

  1. Het nalatenschap van een Ex-Sjiiet. | Sjiieten-ONTMASKERD - […] De Turbah (steen) […]
  2. Ex-Sjiiet: Een Iraanse zuster. | Sjiieten-ONTMASKERD - […] De Turbah (steen) […]

Laat een antwoord achter aan iraqia Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *