Pages Navigation Menu

Wat is er na de waarheid (islam) behalve de verkeerde weg? (sjiisme)

De dood van Omar ibn Al-Khattab.

In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. Moge Allah’s vrede en zegeningen met Zijn boodschapper, diens huishouden en metgezellen zijn tot de Dag des Oordeels. De beste toespraak is het boek van Allah en de beste Leiding is de Leiding van Mohammad Sallallahu Alayhi Wasalam en de slechtste zaken zijn de innovaties en elke innovatie is een misleiding.

De periode dat ‘Umar ibn al-Khattab Radiyallahu ‘Anhu Khaliefa was over de islamitische staat wordt ook wel “Het Gouden hoofdstuk van de islamitische geschiedenis” genoemd. Het is zijn karakter waarnaar wordt verwezen als er wordt gesproken over oprechtheid in geloof; het is zijn naam die in gedachte komt wanneer het onderwerp ‘islamitisch recht’ ter sprake komt. En wanneer we het over een oprechte in geloof, goede en ideale leider hebben die bijna over de gehele wereld regeerde terwijl hij het meest eenvoudige bestaan leidde, is het de naam ‘Umar al-Faarooq [1] Radiyallahu ‘Anhu die bovenkomt.

In een Hadith overgeleverd door ‘Abdullah ibn ‘Umar zei de profeet Sallallahu ‘Alayhi Wasalam:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: ‏”‏أُرِيتُ كَأَنِّي أَنْزِعُ بِدَلْوِ بَكْرَةٍ عَلَى قَلِيبٍ فَجَاءَ أَبُو بَكْرٍ فَنَزَعَ ذَنُوبًا أَوْ ذَنُوبَيْنِ فَنَزَعَ نَزْعًا ضَعِيفًا وَاللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى يَغْفِرُ لَهُ ثُمَّ جَاءَ عُمَرُ فَاسْتَقَى فَاسْتَحَالَتْ غَرْبًا فَلَمْ أَرَ عَبْقَرِيًّا مِنَ النَّاسِ يَفْرِي فَرْيَهُ حَتَّى رَوِيَ النَّاسُ وَضَرَبُوا الْعَطَنَ..” رواه مسلم

“Ik zag (in een droom) alsof ik water met een leren emmer op een houten katrol trok. Toen kwam Abu Bakr en hij trok een emmer vol of twee vol naar boven en terwijl hij ze naar boven trok, verscheen er enige zwakheid bij. Daarna kwam ‘Umar om water te bedienen en de emmer werd verwisseld voor een grote leren emmer en ik zag nooit zo’n prachtige man onder de mensen (die water naar boven trok) en hij ging door met water aan de mensen te bedienen totdat zij te vrede waren en vervolgens naar hun rustplaatsen gingen.” [Sahih Muslim]

De droom van de profeet Sallallahu ‘Alayhi Wasalam beschreef op een symbolische wijze de rollen van de drie persoonlijkheden met betrekking tot de islam. Het leven van de moslimgemeenschap, gesymboliseerd door water, werd eerst omhoog getrokken door de profeet Sallallahu ‘Alayhi Wasalam. Hij werd opgevolgd door Abu Bakr Radiyallahu ‘Anhu onder wiens leiderschap de islam behoorlijk groeide. Dit wordt uitgedrukt door de woorden “hij trok een emmer vol, of twee met water omhoog” hetgeen zijn korte leiderschap weergeeft; en er was enige zwakheid in zijn omhoog trekken. Dat betekent dat hij onder andere, door zijn vroege overlijden, niet volledig in staat was om algehele vrede in de staat te bewerkstelligen.

Onder het leiderschap van ‘Umar Radiyallahu ‘Anhu echter, groeide het moslimrijk niet alleen immens, hetgeen wordt weergeven door “een grote emmer” van ‘Umar en de bewondering van de profeet Sallallahu ‘Alayhi Wasalam voor zijn buitengewone kracht en bekwaamheid- maar werd ook bevestigd door het solide bewind dat ‘Umar Radiyallahu ‘Anhu voerde, waardoor de moslims in grote veiligheid, welzijn en welvaart verkeerden.

‘Umar Radiyallahu ‘Anhu was een veelbetekenende aanwinst voor de kracht van islam. ‘Umar Radiyallahu ‘Anhu was een man met onbevreesde moed en vastberadenheid, gevreesd en gerespecteerd in Mekka en tot hij moslim werd een groot tegenstander van de nieuwe religie (islam). In een hadith is overgeleverd door ibn ‘Umar die zei dat de profeet Sallallahu ‘Alayhi Wasalam zijn handen eens hief en zei:

عن ابن عمر رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: “اللَّهُمَّ أَعِزَّ الإِسْلامَ بِأَحَبِّ هَذَيْنِ الرَّجُلَيْنِ إِلَيْكَ، بِأَبِي جَهْلٍ أَوْ بِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ. فَكَانَ أَحَبَّهُمَا إِلَى اللَّهِ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ..” صحيح سنن الترمذي

“O Allah! Geef kracht aan de islam speciaal door middel van 1 van de twee mannen waar U meer van houdt: Abu Djahl ibn Hishaam of ‘Umar ibn al-Khattab. ‘Umar was waarschijnlijk diegene die dat voorrecht verdiende.” [Sahih sunan at-Tirmithi]

Abdullah ibn Mas’ood zei over ‘Umar Radiyallahu ‘Anhum: “We zijn veel sterker geworden sinds ‘Umar moslim werd.”

En overgeleverd door ‘Aisha Radiyallahu ‘Anha: de profeet Sallallahu ‘Alayhi Wasalam zei:

عَنْ عَائِشَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ: ‏”‏قَدْ كَانَ يَكُونُ فِي الأُمَمِ قَبْلَكُمْ مُحَدَّثُونَ فَإِنْ يَكُنْ فِي أُمَّتِي مِنْهُمْ أَحَدٌ فَإِنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ مِنْهُمْ.” رواه مسلم

“Onder de volkeren voor jullie waren mensen die geïnspireerd werden (ofschoon zij geen profeten waren). En als er 1 van die personen onder mijn volgelingen is, dan is het ‘Umar.” [Sahih Muslim]

En in een andere hadith overgeleverd door de vader van Hamza Radiyallahu ‘Anhum, dat de boodschapper van Allah Sallallahu ‘Alayhi Wasalam zei:

عَنْ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: ‏”‏بَيْنَا أَنَا نَائِمٌ إِذْ رَأَيْتُ قَدَحًا أُتِيتُ بِهِ فِيهِ لَبَنٌ فَشَرِبْتُ مِنْهُ حَتَّى إِنِّي لأَرَى الرِّيَّ يَجْرِي فِي أَظْفَارِي ثُمَّ أَعْطَيْتُ فَضْلِي عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ.’ ‏ قَالُوا: ‘فَمَا أَوَّلْتَ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ.’ قَالَ: ‘الْعِلْمَ..” رواه مسلم

“Terwijl ik sliep zag ik mezelf drinken (melk) en ik was zo tevreden dat ik opmerkte dat de (melk) vochtigheid uit mijn nagels kwam. Daarna gaf ik de melk aan ‘Umar.’ Zij (de metgezellen) vroegen: ‘Wat heb je daaruit opgemaakt (over de droom)?’ De profeet Sallallahu ‘Alayhi Wasalam zei: “Het is (religieuze) kennis.” [Sahih Muslim]

Net zoals melk het lichaam voedt, voedt religieuze kennis de ziel van de mens. Om die reden wordt melk uitgelegd als religieuze kennis. ‘Umar Radiyallahu ‘Anhu bezat een buitengewoon scherp inzicht in de Deen. Bij verscheidene gelegenheden werd zijn mening ondersteund door de Koran.

 

Zoals velen van ons weten is ‘Umar Radiyallahu ‘Anhu net als veel andere moslims vermoord. We tonen jullie enkele Athaar omtrent zijn dood.

 

Sa’ied ibn al-Moesayyib zei:

‘Nadat ‘Oemar Mina had verlaten (na het voltooien van de bedevaart), maakte hij halt bij een vallei..
Hij hoopte wat kiezelstenen op en ging daarop liggen..
Vervolgens hief hij zijn handen naar de hemel en zei:
‘O Allah! Ik heb een hoge leeftijd bereikt, ik ben zwak geworden en mijn onderdanen hebben zich verspreid..
Neem mij dus tot U zonder mij nalatig of verzuimend te laten zijn.’
Voordat de maand verstreek, werd hij neergestoken, waarna hij overleed..’

Aboe Saalih as-Sammaan zei:

‘Ka’b zei tegen ‘Oemar:
‘Ik heb in de Thora gelezen dat jij als martelaar gedood zal worden.’
Daarop zei ‘Oemar:
‘Hoe kan ik nu het martelaarschap verkrijgen terwijl ik mij in het Arabische schiereiland bevind?’

Aslam zei dat ‘Oemar het volgende zei:
‘O Allah! Schenk mij het martelaarschap op Uw weg en laat mij sterven in de stad van Uw Boodschapper..’

————
Siyar al-Khoelafaa- ar-Raashidien van Imam adh-Dhahabie
Ma’daan ibn Abie Talhah al-Ya’moerie zei:

‘‘Oemar gaf op een vrijdag een preek waarin hij de Profeet van Allah (moge Allah hem prijzen en beschermen) en Aboe Bakr vermeldde..
Daarna zei hij: ‘Ik heb in mijn droom gezien dat ik één of tweemaal gepikt werd door een haan..
Ik denk dat dit niets anders betekent dan het naderen van mijn dood..
Sommige mensen willen dat ik iemand als opvolger aanwijs..
Allah zal Zijn religie en Zijn kalifaat echter niet verwaarlozen..
Als ik ergens door getroffen word, dan is het kalifaat een overleg tussen de zes personen met wie de Boodschapper van Allah (moge Allah hem prijzen en beschermen) tevreden was toen hij deze wereld verliet..’

‘Amr ibn Maymoen al-Awdie zei:

‘Aboe Loe-loe-ah, de slaaf van al-Moeghierah, stak ‘Oemar neer met een dolk die twee uiteinden had..
Daarna stak hij twaalf anderen neer, van wie er zes overleden..
Daarop wierp een man uit Irak een kleed op hem, waarna Aboe Loe-loe-ah zichzelf doodde..’

————
Siyar al-Khoelafaa- ar-Raashidien van Imam adh-Dhahabie

 

Aboe Raafi’ zei:

‘Aboe Loe-loe-ah was een slaaf van al-Moeghierah en was behendig in het maken van korenmolens..
Al-Moeghierah eiste elke dag vier geldstukken van hem..
Toen Aboe Loe-loe-ah ‘Oemar tegenkwam, zei hij:
‘O Leider der Gelovigen!
Al-Moeghierah heeft mij zwaar belast.. Spreek dus met hem.’
‘Oemar antwoordde: ‘Wees goed voor jouw meester’, terwijl hij de intentie had om met al-Moeghierah te spreken over hem..
Aboe Loe-loe-ah werd boos en zei: ‘Zijn rechtvaardigheid strekt zich uit over alle mensen, behalve mij!’
Daarop nam hij zich voor om ‘Oemar te doden..
Hij nam een dolk en sleep en vergiftigde dit..

Op een ochtend kwam Aboe Loe-loe-ah naar het gebed en ging achter ‘Oemar in de rij staan..
Daarop stak hij hem in zijn schouder en zijn zij, waarna ‘Oemar neerviel..
Daarna stak hij dertien anderen neer, van wie er zes overleden..
‘Oemar werd naar zijn gezin gedragen, terwijl Ibn ‘Awf de mensen in gebed leidde met de twee kortste hoofdstukken..

Daarna ging men naar ‘Oemar en gaf men hem melk te drinken, waarop deze uit zijn wond vloeide..
Men zei: ‘Het gaat goed met jou.’
‘Oemar antwoordde: ‘Als de dood een goede zaak is, dan zij het zo..’
De mensen begonnen hem te prijzen en te zeggen: ‘Jij was zus en zo.’
Hij antwoordde: ‘Bij Allah!
Ik wens dat ik deze wereld verlaat zonder winst of verlies en dat ik het gezelschap van de Boodschapper van Allah (moge Allah hem prijzen en beschermen) behoud..’

Ibn ‘Abbaas prees hem, waarop ‘Oemar zei:
‘Als ik de hele wereld aan goud zou bezitten, dan zou ik mijzelf daarmee vrijkopen van de verschrikkingen die mij te wachten staan!
Ik maak het kalifaat een overleg tussen ‘Oethmaan, ‘Alie, Talhah, az- Zoebayr, ‘Abdoer-Rahmaan en Sa’d.’
Verder droeg hij Soehayb op om de mensen te leiden in gebed en gaf de zes personen drie dagen de tijd om iemand van hen als kalief te kiezen..’

Ibn ‘Abbaas zei:

‘Aboe Loe-loe-ah was een vuuraanbidder.’

————
Siyar al-Khoelafaa- ar-Raashidien van Imam adh-Dhahabie

 

 

Al-Miswar ibn Makhramah zei:
‘De ochtend nadat ‘Oemar was neergestoken, riep men naar hem terwijl hij buiten bewustzijn was: ‘Het gebed!’
Daarop schrok hij wakker en zei:
‘Zeker! Degene die het gebed laat, heeft geen aandeel in de Islam.’
Vervolgens verrichtte hij het gebed, terwijl het bloed uit zijn wond vloeide.’

Ibn ‘Abbaas zei:

‘Nadat ‘Oemar was neergestoken, kwam Soehayb en zei:
‘O mijn geliefde!
O mijn boezemvriend!
O mijn ‘Oemar!’
Daarop zei ‘Oemar:
‘Bedaar, o Soehayb!
Weet jij dan niet dat degene over wie men weeklaagt bestraft zal worden vanwege de weeklacht van zijn geliefden over hem?’

Ibn ‘Oemar zei:

‘‘Oemar lag met zijn hoofd op mijn schoot..
Hij zei: ‘Leg mijn wang op de grond.’
Toen ik zijn hoofd op de grond legde, zei hij:
‘Wee mij en wee mijn moeder als mijn Heer mij niet genadig is!’

————
Siyar al-Khoelafaa- ar-Raashidien van Imam adh-Dhahabie

 

‘Amr ibn Maymoen zei:

‘‘Oemar zei: ‘Alle lof komt toe aan Allah, Die mijn dood niet heeft laten geschieden door de handen van iemand die moslim beweert te zijn!’
Daarna zei hij: ‘O Abdoellaah!
Ga naar de Moeder der Gelovigen, ‘Aa-ishah, en zeg tegen haar: ‘‘Oemar vraagt toestemming om naast zijn twee metgezellen begraven te worden.’
Toen ‘Abdoellaah ibn ‘Oemar naar ‘Aa-ishah ging, zei zij: ‘Ik wenste deze plaats voor mijzelf, maar vandaag zal ik hem voorrang geven boven mijzelf.’
Daarop keerde ‘Abdoellaah terug naar ‘Oemar en zei: ‘Zij heeft jou toestemming gegeven’, waarna ‘Oemar Allah prees..

Toen kwam de Moeder der Gelovigen, Hafsah, die door de vrouwen bedekt werd..
Toen wij haar zagen, stonden wij op en vertrokken..
Zij bleef een tijd bij ‘Oemar zitten, waarna de mannen toestemming vroegen om binnen te komen..
Daarop vertrok Hafsah, waarna wij haar hoorden huilen..

Men zei tegen ‘Oemar: ‘O Leider der Gelovigen! Stel een kalief als opvolger aan.’
‘Oemar antwoordde: ‘Ik zie dat niemand meer recht heeft op het kalifaat dan deze groep met wie de Boodschapper van Allah (moge Allah hem prijzen en beschermen) tevreden was toen hij deze wereld verliet..’
Toen noemde hij de zes personen..
Daarna zei hij: ‘Ik draag de kalief na mij godvrezendheid op en om goed te zijn voor de Emigranten en de Helpers en voor de mensen van de verschillende streken..’
Verder droeg hij nog andere zaken op..

Toen hij overleed, droegen wij hem naar buiten..
Bij het huis van ‘Aa-ishah aangekomen, groette ‘Abdoellaah ibn ‘Oemar haar en zei: ‘‘Oemar vraagt toestemming om binnen te komen..’
‘Aa-ishah antwoordde: ‘Breng hem binnen..’
Daarop bracht men hem naar binnen en werd hij daar begraven naast zijn twee metgezellen..’

Ibn ‘Oemar zei:

‘Toen ‘Oemar tussen het graf (van de Profeet) en de preekstoel werd geplaatst, kwam ‘Alie..
Hij ging tussen de rijen staan en zei:
‘Moge Allah jou genadig zijn..
Er is na de Profeet (moge Allah hem prijzen en beschermen) geen schepsel met wiens boek van daden ik Allah liever wil ontmoeten dan deze gewikkelde in zijn kleed!’

————
Siyar al-Khoelafaa- ar-Raashidien van Imam adh-Dhahabie

One Comment

  1. Mooie artikel macha allah

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *