Pages Navigation Menu

Wat is er na de waarheid (islam) behalve de verkeerde weg? (sjiisme)

Onfeilbaarheid ontkracht: 33:33 Maakt niemand onfeilbaar!

 

  بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين سيدنا وحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم خير خلق الله وعلى آله و صحبه اما بعد

 

Allaah zegt:

 

إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

 

“Voorwaar, Allaah wenst slechts de onreinheid van jullie weg te nemen, O lieden van het huis (Ahloel bait), en jullie zo rein mogelijk te maken.”

 

De shi’iten vervallen in het knip en plak werk van ayat en/of ahadith, hierdoor worden zij in staat gesteld om ayat of ahadith uit hun context te halen waarna zij hun eigen draai er aan kunnen geven. Dit doen zij ook met 33:33, er zijn twee punten waar zij zich op hebben gericht:

1: Beweren dat de vrouwen van de profeet geen onderdeel zijn van ahlu bayt door de omliggende ayat te negeren (dus stukjes uit context halen).

2: Beweren dat 33:33 ahlu bayt onfeilbaar maakt.

 

De shi’iten beweren dat deze ayah ahlu bayt onfeilbaar maakt. De shi’iten geloven dat Allaah ahlu bayt in deze ayah perfect heeft gemaakt, in de zin van dat zij geen fouten kunnen maken, noch iets kunnen vergeten of enige zondes kunnen plegen. Baserend op deze interpretatie beweren de shi’iten dat de profeet, Ali, Fatima, Hasan, Hussain en de andere negen imams onfeilbaar zijn.

 

Maar maakt deze ayah überhaupt iemand onfeilbaar? Allereerst, als we zouden zeggen dat deze ayah mensen onfeilbaar maakt, dan moeten we zeggen dat het ten eerste de vrouwen van de profeet onfeilbaar maakt, omdat zij degenen zijn die in deze ayah geadresseerd werden. Laten wij de ayat eens analyseren:

 

يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

 

“O VROUWEN VAN DE PROFEET, Jullie zijn zoals geen van de andere vrouwen, als jullie (Allaah) vrezen. Weest daarom niet minzaam in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte is, begeerte gaan voelen, en spreekt een juist woord.

En blijft in jullie huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan. En onderhoudt de salah, en geeft de zakah en gehoorzaamt Allaah en Zijn boodschapper. VOORWAAR, ALLAAH WENST SLECHTS DE ONREINHEID VAN JULLIE WEG TE NEMEN, O LIEDEN VAN HET HUIS, EN JULLIE ZO REIN MOGELIJK TE MAKEN.” 33:32-33

 

Maar de waarheid is dat niemand hierdoor onfeilbaar is gemaakt. Allaah’s uitspraak was niet om de vrouwen van de profeet te verzekeren dat zij al gezuiverd waren, maar om een voorwaarde te stellen, namelijk dat als zij Hem zouden gehoorzamen, Hij al hun zondes zou verwijderen, en dus zou reinigen. Hij zou hen alleen reinigen als zij Zijn voorwaardes zouden na komen, namelijk het dragen van de hijaab wanneer zij naar buiten gaan, en het gebed onderhouden en de zakaah zouden geven. Als we de context analyseren, dan zien wij dat Allaah de vrouwen van de profeet vertelde dat wanneer zij doen wat Hij van hun beveelt, Hij hun zondes zou uitwissen en hun zou reinigen.

 

Een belangrijk aandachtspunt is dat Allaah de Almachtige deze wijze van spreken vaker gebruikt om vele soorten mensen aan te spreken. Namelijk in de volgende ayah:

 

مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

 

“Allah wil het jullie niet moeilijk maken, Maar HIJ WIL JULLIE REINIGEN, en om Zijn genieting voor jullie te vervolmaken. Hopelijk zullen jullie dankbaar zijn.” 5:6

 

In deze ayah worden de gelovigen geadresseerd. Zullen wij nu beweren dat alle gelovigen onfeilbaar zijn geworden? Omdat Allaah de gelovigen heeft gereinigd??

 

Allaah zegt namelijk in 33:33

إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

“voorwaar, Alaah WENST (yurid) slechts de onreinheid van jullie weg te nemen, o lieden van het huis, en jullie zo rein mogelijk te maken.”

 

En in 5:6

وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ

“Maar Hij WIL (yurid) jullie reinigen.”

 

De wens van Allaah, in de bovengenoemde ayat zijn verbonden aan voorwaarden, namelijk gehoorzaam te zijn aan Hem. Als de moslims of ahlu bayt deze voorwaarden niet zouden na komen dan komt deze wens ook niet tot stand (de reiniging van de zondes).

 

Allaah adresseert de Moslims op de zelfde wijze zoals Hij ahlu bayt heeft geadresseerd. Dus als iemand beweert dat ahlu bayt door 33:33 onfeilbaar zijn gemaakt, dan moet die persoon ook tot de conclusie komen dat alle moslims onfeilbaar zijn. Omdat Allaah nou eenmaal zegt dat Hij de Moslims wenst te reinigen (onfeilbaar te maken), net zoals Hij ahlu bayt wenst te reinigen (onfeilbaar te maken).

 

De reiniging die vermeld word door Allaah, betekent niet dat Hij iemand onfeilbaar maakt, deze reiniging is slechts om de zondes (uit het verleden) weg te wissen. Anders zouden alle oprechte Moslims onfeilbaar zijn (door ayah 5:6, 9:103).

 

De shi’iten overdrijven over de betekenis van het woord “puur (reinheid)”. De woorden ‘puur’ en ‘onfeilbaar’ zijn geen synoniemen van elkaar. De shi’iten zouden zeggen dat hun ayatullaahs rein zijn maar (weinigen onder hen) zouden zeggen dat zij onfeilbaar zijn. Net zoals dat, worden ook de vrouwen van de profeet in deze ayah (33:33) aangesproken, waarin beloofd wordt (mits zij aan de voorwaarde voldoen) zij rein en puur zullen worden gemaakt.

 

Een andere grote tegenstrijd die men kan vinden in de geloofsleer van de shi’iten is dat zij geloven dat alle Imams geboren worden als onfeilbare Imams. Zij zijn al puur en rein sinds hun geboorte en kunnen nooit een zonde plegen. Dit is een centraal aspect van het shi’itische geloof, en één van de redenen dat de kleine jongen in de grot de verborgen Imam Mahdi is. Waarom zou dan de ayah (33:33) geopenbaard worden om Imaam Ali, Hussain, Hassan te reinigen van hun onreinheid?? Welke onreinheden en zondes?? Hoe kan dat terwijl hun onfeilbaar geboren waren?? Wij vragen de christenen dezelfde vragen. Waarom vraagt Isa vergeving aan Allaah terwijl hij onfeilbaar was. Zeker degenen die onfeilbaar zijn hoeven geen vergeving te vragen voor hun zondes, want zij plegen helemaal geen zondes in de eerste plaats! Dit is een duidelijk bewijs dat de shi’iten valse interpretaties op ayat plakken om zo hun verzonnen geloofsleer een grondslag te geven.

 

Als we aan de shi’iten vragen hoe vaak heeft de profeet Allaah aangeroepen om Ali’s familie puur en rein te maken? De shi’iten zullen met volle trots vele ahadith van ahlu sunnah aanhalen waar de profeet Allaah vraagt om Ali’s familie te reinigen tot ze puur en schoon zijn. Echter vragen wij ons af, waarom zou de profeet moeten vragen aan Allaah om Ali en zijn familie te reinigen terwijl zij onfeilbaar zijn geboren, en helemaal nooit zondes begaan.

 

In ieder geval, zelfs als de shi’iten er in slaagde om ahlu sunnah ervan te overtuigen dat 33:33 iemand onfeilbaar zou maken, dan zouden de eerste mensen die erdoor onfeilbaar zouden worden de vrouwen van de profeet zijn, omdat hun de personen zijn die geadresseerd werden in de ayah. De shi’iten hebben dus twee opties: Ze kunnen accepteren dat A’ishah onfeilbaar was, waardoor hun haar uitspraak dienen te accepteren dat de profeet Abu Bakr als khalief heeft aangewezen. Dit zou betekenen dat Abu Bakr de eerste legitieme khalief was en niet Ali. Deze conclusie zou een groot fundament van het shi’itische geloof vernietigen namelijk het belang dat Ali de rechtmatige opvolger zou zijn geweest. De tweede optie voor de shi’iten is het accepteren van het feit dat niemand onfeilbaar werd gemaakt door deze ayah. En deze conclusie zou de algehele doctrine van onfeilbare Imams ontkrachten, een onmisbare hoeksteen van het shi’itische geloof. Van welke kant je het ook bekijkt, de shi’iten zitten in een hachelijke situatie.

 

Wij vragen hierbij de weldenkende sjiieten om hun sekte te verlaten, omdat het niet alleen de Koran tegenspreekt maar ook het menselijke geweten.

 

No Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. De vrouwen van de Profeet behoren tot zijn Ahl al Bayt | Sjiieten-ONTMASKERD - […] Zie ook: Onfeilbaarheid ontkracht: 33:33 maakt niemand onfeilbaar! […]

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *